środa, 1 kwietnia 2020

Ostatnie chwile linii 358 przed modernizacją

Pod koniec 2017 roku wypłynęły informacje o tym że w najbliższym czasie do skutku dojdzie długo zapowiadany drugi etap modernizacji linii kolejowej nr. 358 na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk. O ile pierwszy etap wykonany kilka lat wcześniej nie przyniósł rzucających się w oczy zmian wizualnych, a jedynie podniesienie prędkości szlakowej i drobne zmiany w zakresie automatyki, tak drugi etap miał zmienić całkowicie oblicze szlaku jak i posiadających wciąż wiele klimatu minionej epoki stacji w Babimoście i Sulechowie. Przesuwające się co kilka miesięcy terminy rozpoczęcia prac spowodowały że raczej nie traktowałem tego tematu poważnie, jednak mając świadomość tego że prędzej czy później ten moment nadejdzie postanowiłem poświęcić od 2019 roku tej linii więcej uwagi. Wszak terminy zamknięć nie będą się przesuwać w nieskończoność a klimaty panujące na tej linii są warte uwiecznienia. Mimo tego jednak nie udało mi się poświęcić tej linii kolejowej tyle czasu ile bym chciał. Ponadto słabnący ruch towarowy i rzadkie odwiedziny interesującego taboru chwilami skutecznie zniechęcały do wizyt na tym szlaku.

Pierwsza okazja w 2019 roku nadarzyła się 3-ciego marca, a pretekstem okazał się duet kultowych już jednostek elektrycznych EN57 - bordowej 1168 oraz 123 w barwach PolRegio w obsłudze pociągu osobowego "Gęśnik" z Poznania Głównego do Zielonej Góry (jeszcze wtedy nie Głównej). O ile zastępowanie planowo kursujących na tym i innych pociągach łączących stolicę Wielkopolski z Zieloną Górą ED78 przez Kible było dosyć częste i normalne to duet tych poczciwych jednostek był niezwykłą ciekawostką. Fatalnie z punktu widzenia pasażera (10 minut postoju w Zbąszynku i 20 minut postoju w Sulechowie) ułożony rozkład jazdy dla tego pociągu umożliwił pogonienie go, co też postanowiłem uczynić w towarzystwie wieloletniego towarzysza kolejowych wojaży Michała i jego taty. Nie był to jedyny pociąg który w tamtym okresie cierpiał przez długie postoje na tej jednotorowej trasie ale o tym później. Pierwsze spotkanie z tym składem wypadło przy klimatycznej nastawni dysponującej w Babimoście.


Następne zaś w Sulechowie na chyba najbardziej charakterystycznym motywie na zelektryfikowanej części linii 358 - z semaforami wjazdowymi od strony Czerwieńska i Konotopu. Po środku niegdyś znajdował się tor linii ze Świebodzina i odnoszący się do niej semafor. Ach... jak tam musiało być kiedyś pięknie! 😍


Kolejna okazja nadarzyła się w ostatni dzień marca. Tego dnia w obsłudze pociągu TLK "Paderewski" z Zielonej Góry do Białegostoku znalazła się żółtoczelna EP07-442 a także szlak zaszczycił swoją obecnością M62-1793 PMT z pociągiem z Wróblina Głogowskiego do Lubonia koło Poznania. Gagarina uwieczniłem na wjeździe do Babimostu od strony Sulechowa a EP07-442 między Łęgowem Sulechowskim a Babimostem.



Pod koniec maja a konkretnie 25-tego nadarzyła się okazja aby ponownie pojawić się w Sulechowie. Zorganizowany przez LDC Cottbus pociąg specjalny z Drezna i Cottbus do Poznania Głównego i Środy Wielkopolskiej był świetnym tematem aby motyw z semaforami wjazdowymi wykonać od drugiej strony. Niewątpliwej wartości zdjęciu dodaje fakt że pociąg prowadzony był przez niemiecki parowóz 50 3610 z Nossen. Parowozy BR50 w Polsce jeździły pod oznaczeniem Ty5.


Ponownie pojawiłem się przy linii 358 zaledwie kilka dni później a konkretnie 4-tego czerwca, aby uwiecznić między Kosieczynem (Zbąszynkiem) a Babimostem pociąg TLK "Bachus" z Gdyni Głównej do Zielonej Góry prowadzony przez EP07-338.


Ostatni dzień czerwca upłynął pod znakiem Sulechowa i pociągu "TLK" Paderewski z Białegostoku do Zielonej Góry prowadzonego przez EP08-001. Pociąg ten był kolejną ofiarą słabej przepustowości tej trasy. Odbywał prawie półgodzinny postój w Zbąszynku gdzie wyłączano ze składu wagony do Gorzowa Wielkopolskiego oraz 5 minutowy w Babimoście i 10 minutowy w Sulechowie 😂 Jak widać zestawienie zdążyło się również mocno skurczyć od wczesnej wiosny. Wraz z kolegą Damianem zdecydowaliśmy się ten pociąg pogonić i po wykonaniu zdjęć na magistrali E20 udaliśmy się do Sulechowa na motyw z semaforem wjazdowym od Babimostu oraz na niską wersję motywu z semaforami od Czerwieńska i Konotopu.



Dwa tygodnie później, 14 lipca nadarzyła się kolejna okazja na uwiecznienie EP08-001. Wybór padł na motyw z dworcem w Babimoście, czemu sprzyjały kiepskie warunki pogodowe. Jak się później okazało była to jedna z ostatnich wizyt tej lokomotywy na tej trasie w porze dziennej 😔


Pod koniec wakacji działałem na tym szlaku dosyć intensywnie. W piątek 23.08 udałem się do Babimostu na pociąg specjalny "Krasnal" rel. Wolsztyn-Wrocław Główny uruchomiony przez Turkol. Na jego czele stanęła maszyna będącym nowym stałym koniem pociągowym Turkolu - SU42-536.


Wracając do domu postanowiłem zajechać na Babimojską stację gdzie akurat trafiłem na moment wjazdu Turbotamary Orlenu z pociągiem z Ostrowa Zachodniego do Nowej Soli.



Ponownie na tej linii pojawiłem się 25-tego sierpnia obierając za cel wąwóz koło Podmokli Wielkich między Kosieczynem (Zbąszynkiem) a Babimostem. Pretekstem do tego wyjazdu był bardzo nietypowy transport z Wolsztyna do Czerwieńska uruchomiony przez Parowozownię Wolsztyn. Ol49-59 była przewożona na obtoczkę zestawów kołowych na haku Ol49-69! Niestety parowozy ustawiły się dosyć... ekhm... niefotogenicznie. No cóż... 😐


Postanowiłem się "odkuć" i udałem w to samo miejsce 3 dni później. W obiektyw wpadła Turbotamara 15D-035 Orlenu z pociągiem z Nowej Soli do Ostrowa Zachodniego (szkoda tylko że pod słońce 😂 ) oraz oszpecony przez grafficiarzy Kibelek 1168 w obsłudze pociągu Osobowego "Gęśnik" z Poznania Głównego do Nowej Soli. 



Niespełna 2 tygodnie później w sobotę 7-mego września odwiedziłem Sulechów i ponownie semafory wjazdowe od Czerwieńska i Konotopu. Obiektem zainteresowania była SU42-536 z pociągiem specjalnym Turkolu "Winniczek" z Poznania Głównego do Zielonej Góry (już) Głównej. Po zmianie relacji skład udał się do Żagania gdzie wykonywał kursy lokalne z SU46-047 na czele z okazji Lokopikniku. O tym jednak kiedyś w innym wpisie 😉


Równo 2 tygodnie później zdecydowałem się udać między Zbąszynek a Babimost w okolice posterunku odgałęźnego Kosieczyn. Udało mi się w pięknym zachodzącym słońcu uwiecznić EP07-338 z pociągiem TLK "Bachus" z Gdyni Głównej do Zielonej Góry Głównej, między innymi umieszczając w tle nieczynną już wieżę ciśnień.


Jesień była okresem kiedy z powodu chorób jak i obowiązków szkolnych nie miałem zbyt wiele okazji aby jeździć na zdjęcia. Udało mi się jednak 11 października odwiedzić wąwóz koło Podmokli Wielkich do którego wdzierała się już jesień. Okazja była i to nie lada - EP09-046 odwiedziła ten zakątek kraju jeśli pamięć mnie nie myli po raz pierwszy od 2015 lub 2016 roku! 😀 Jechała ona w charakterze lokomotywy ratunkowej aby zabrać z Zielonej Góry "Gałczyńskiego" na którym zdefektowała EP09-030. Żeby jednak nie puszczać jej osobno przejęła w Poznaniu pociąg TLK "Ukiel" z Olsztyna Głównego do Zielonej Góry Głównej, a prowadząca go planowo EU07 pojechała na zimno. 


W niedzielę 8-mego grudnia udałem się do Babimostu aby uwiecznić żółtoczelnego ET22-933 zmierzającego luzem ze Zbąszynia do Czerwieńska, jak się później okazało prowadzonego przez znajomego maszynistę Marcina, którego serdecznie pozdrawiam! 😃 Zdecydowałem się na zdjęcie z nastawnią dysponującą. W momencie kiedy Byk wjeżdżał na stację czekała na niego już jadąca w kierunku przeciwnym SM42-841. Nadarzyła się dzięki temu okazja na uwiecznienie mijanki luzaków tego samego przewoźnika. Nasz narodowy przewoźnik dzień święty święci i w niedziele robi puste przebiegi... 😂



Po przejechaniu na drugą stronę stacji sportretowałem Byczka z klimatycznym budynkiem dworca a po przejeździe z TLKi z przeciwka uwieczniłem go na charakterystycznym łuku na wyjeździe ze stacji.



Nie pojawiałem się na tej linii przez ponad miesiąc. W 2020 roku po raz pierwszy zagościłem przy szlaku w niedzielę 19 stycznia. Wybrałem wąwóz koło Podmokli Wielkich aby uwiecznić M62-1208 z pociągiem z Wróblina Głogowskiego do Lubonia koło Poznania.


Z czasem potwierdziło się że zamknięcie jest już pewne i modernizacja rozpocznie się od 16 marca. Rozpoczęło się intensywne nadrabianie brakujących miejsc oraz poprawianie mniej udanych zdjęć. I tak 6-tego lutego wraz z Michałem udaliśmy się do Sulechowa na semafor wjazdowy od strony Babimostu uwiecznić EP07-174 z pociągiem TLK "Ukiel" rel. Olsztyn Główny-Zielona Góra Główna. Jak widać skład nieco "przytył" od poprzedniego rozkładu jazdy.


Od tamtego momentu odwiedzałem tą linię ze świadomością ze są to już fotografie pożegnalne. Do Sulechowa na semafor wjazdowy od strony Babimostu powróciliśmy z Michałem 23-ciego lutego. Nadarzyła się okazja aby uwiecznić EP07-338 z pociągiem TLK "Bachus" rel. Zielona Góra Główna-Gdynia Główna, zestawionym z wagonów słowackich kolei państwowych ZSSK.


Dwa dni później ta lokomotywa ponownie pojawiła się na Bachusie co wykorzystałem również w Sulechowie, tym razem przy semaforach wjazdowych od Czerwieńska i Konotopu.


Stację tą odwiedziłem po raz kolejny 2-giego marca kiedy wybrał się tam również kolega Maciek. Początkowo byłem bardzo sceptycznie nastawiony do tego wyjazdu, szybko jednak okazało się że warto było jechać. Ledwo przyjechałem na stację to oczom moim ukazała się limonkowa SM42-2542 przewożąca tego dnia podkłady z Sulechowa do Babimostu. Przygotowania do modernizacji trwały w najlepsze. Zdecydowałem się ją uwiecznić wraz z szynobusem do Gorzowa Wielkopolskiego oraz w rządku semaforów. 



Udaliśmy się uwieczniać pociągi planowe po czym wyłoniła się kolejna niespodzianka. Obsługiwany zwykle Gagarinem pociąg z Lubonia koło Poznania do Wróblina Głogowskiego był tym razem prowadzony przez T448p-158! Już prawie 5 lat nie widziałem Koziołka w ruchu! 😀 Pół godziny później po przejeździe kolejnego pociągu planowego przyszła też kolej na Stonkę która w końcu wyjechała w stronę Babimostu.



Jeździliśmy po okolicy i uwiecznialiśmy wraz z Maćkiem kolejne planowe pociągi kiedy okazało się że Stonka wraca z pustymi platformami z Babimostu i co więcej... będzie zabierać kolejne! Takiego ruchu na tej linii dawno nie było! 😀 Wykorzystaliśmy ten fakt aby wykonać kilka zdjęć podczas manewrów. 



Minęło może 20 minut i Stonka wyjechała z kolejną partią platfrom do Babimostu. Pożegnałem się z Maćkiem i wyruszyłem do domu po drodze zatrzymując się na chwilę w Babimoście, gdzie Limonka czekała ze składem na rozładunek.



W tym samym tygodniu w niedzielę 8-mego wraz z Michałem udaliśmy się uwiecznić kilka pociągów planowych do Babimostu, między innymi TLK "Bachus" z Zielonej Góry Głównej do Gdyni Głównej i TLK "Stoczniowiec" w relacji przeciwnej. Klimat tej stacji był naprawdę świetny... 😞



Po tych pociągach pojawiła się SM42-1093 luzem do Zbąszynka prowadzona przez dwóch bardzo sympatycznych maszynistów których serdecznie pozdrawiam! 😃


Po raz ostatni Babimost odwiedziłem w czwartek 12 marca. EP07-338 prowadziła pociąg TLK "Bachus" z Zielonej Góry do Gdyni Głównej który zdecydowałem się uwiecznić przy nastawni dysponującej.


Nieco ponad 20 minut później nadjechał "Stoczniowiec" w relacji przeciwnej prowadzony przez EP07-356 którą udało mi się w końcu złapać po kilkumiesięcznym oczekiwaniu. Dzięki temu że krzyżował się z szynobusem do Gorzowa Wielkopolskiego uwieczniłem zarówno wjazd tego pociągu z budynkiem dworca jak i wyjazd z nastawnią wykonawczą! 😀



Na ostatnie zdjęcie wykonane na linii 358 przed modernizacją udaliśmy się dzień później z Michałem do Sulechowa. Pociąg TLK "Ukiel" rel. Olsztyn Główny-Zielona Góra Główna prowadziła EP07-356, którą uwieczniliśmy z semaforami wjazdowymi od Czerwieńska i Konotopu.


Była to moja ostatnia wizyta na tej linii kolejowej przed przebudową która ruszyła przed południem w poniedziałek 16 marca. Kiedy pociągi tu wrócą w listopadzie nie zastaniemy już takiej sielanki, nie zastaniemy klimatycznych peronów, nie zastaniemy w Sulechowie semaforów kształtowych... Znak czasu... Widocznych zdjęć już w większości nie pójdzie powtórzyć... Nie żałuję ani jednego momentu spędzonego z aparatem przy tej trasie i nie wiem czy będę wracał tutaj po modernizacji już tak chętnie... 😔







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz